zondag 21 augustus 2011

Supermamma?!

Zomer…. Dat staat gelijk aan barbecueën, ten minste dat deed het altijd wel bij ons. Want Eugène zat bijna vastgegroeid aan de BBQ. Sil loopt daarom ook al weken te zeuren dat hij wil barbecueën. Gelukkig hadden we bij opa en oma al een keer, met de hele familie, gebarbecued. Maar zo met z’n drietjes? Nee, daar zag ik wel een beetje tegenop. Alle voorbereidingen en bereidingen komen natuurlijk op mij neer. En is dat handig met die 2 bengels? Sil wil zelf graag pappa zijn, of terwijl alles doen wat pappa deed. En dan graag iedere dag wel honderd keer…… De schat.

Gisteren hebben we dan eindelijk de stoute schoenen aangetrokken. Ik had nog gedacht dat ik een goed excuus had, want de gasbarbecue van Gene ken ik niet. En ik vind die ook een beetje eng. Er zijn wel meer dingen die mijn kinderen graag zouden willen dat ik zou doen, maar ik kan me er vaak redelijk goed onderuit praten. Ik ben mamma en kan niet pappa zijn, dat wil ik ook niet…… Maar mijn “dat-gaat-niet-bestaat-niet”-zoon wist nu de oplossing. Er is nog een electrische….. en voor het geval ik niet zou weten waar pappa die had neergezet, had hij hem al even opgespoord……. Dus geen ontkomen aan.
Zaterdagochtend. Heerlijk weer, een goed begin dus. Gene zou genoten hebben van een dag als deze. Dus we doen ongeveer hetzelfde als we met z'n 4-en zouden doen. ’s Morgens op tijd naar de bakker, groenteboer, bloemist en slager. Vlees uitgezocht, lekker fruit mee, stokbroodje erbij. Ja, alles in huis voor een lekkere, doch simpele, barbecue. En ook alles al een beetje voorbereiden voor de eerste schoolweek. Oh, daar zie ik weer naar uit. En Sil heeft eigenlijk ook wel heel veel zin om naar school te gaan. Eindelijk leert hij lezen, schrijven, klokkijken en rekenen. Leergierig lekker ding.

Thuis gekomen heeft Sil al het materiaal verzameld en maakt meneer alles schoon voor me. Maar ik vind half twaalf toch wel iets te vroeg…… Jutte vermaakt zich opperbest met de watertafel en maakt er een vrolijke janboel van. Toch geeft ze even toe dat moe is. En tijdens haar slaapje maken Sil en ik de boel klaar. Als Jutte wakker wordt tegen 5 uur kunnen we direct beginnen. De lieverds werken echt mee, ondanks dat ik de laatste dagen best veel aanvaringen met hen heb gehad. Want ze luisteren niet……. Of doe ik gewoon moeilijk….. Anyway, het was even niet gezellig geweest. Maar nu wel!!
Het is best veel werk zo alleen en de kleine hulptroepen in de gaten te moeten houden. Want ik ben zo bang dat ze zich verbranden! Niets is goed genoeg voor mijn schatten en geen omgeving veilig genoeg. Overal is wel gevaar, dus ik moet leren dat ze best veel kunnen zonder in zeven sloten tegelijk te lopen. Dus hebben ze beide mogen helpen en dat ging best goed.  Ik heb tussendoor genoten van mijn mupkes. Ze verdienen dit zo!! Jutte heeft me tijdens het eten overstelpt met knuffels en kusjes. En Sil heeft me in mijn oor gefluisterd dat ik best goed ben, maar dat pappa het toch beter kon…… Ik zou eigenlijk niet anders willen. Eigenlijk een geslaagd etentje!

Vanavond moesten de kinderen op tijd naar bed, omdat morgen het nieuwe schooljaar aanbreekt. Alles is voorbereid en de kinderen zijn beide schoon het bed in gegaan. Best raar, een nieuw schooljaar beginnen zonder Eugène. Maar ik weet dat hij supertrots is op ons manneke dat morgen zijn opwachting maakt bij juf Mireille in de klas, groep 3 B….. Stoer ding! Ik was bang dat er iets te veel was gebeurd de afgelopen 2 jaar en dat Sil er niet aan toe zou zijn. Maar niets is minder waar. Hij is zo groot geworden de afgelopen weken. En hij is er volgens mij helemaal klaar voor. Alhoewel hij net wel huilend uit bed kwam. Hij mist pappa vreselijk en weet dat hij niet goed voor Jutte en mij zorgt….. Iets wat niet waar is en hij ook helemaal geen verantwoordelijkheid voor hoeft te dragen. Gelukkig heb ik hem dat even uit zijn hoofd kunnen praten en lekker met z’n tweetjes gepraat over pappa, even samen huilen. En ik heb mijn manneke even heel duidelijk gemaakt hoe stoer hij wel niet is en dat pappa ontzettend trots op hem was en altijd zal blijven!! En anders is wel…. Voor Jutte duurt het nog even. Nog 3 weken, dan mag zij heerlijk naar de Peuterspeelzaal. Ook zij is er wel aan toe. Maar kan mamma er wel mee omgaan? Help! Wat moet ik dan doen als ik geen kind aan me heb hangen en geen man heb om voor te zorgen…… Ik denk dat ik dat maar ga zien over 3 weken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten